Omgang, afspraken en procedures


Huisregels

We vragen je onze huisregels één voor één door te lezen en
deze allemaal te accepteren door ze aan te vinken.


Procedure van recht op inzage in eigen zorgdossier

Mag ik mijn medisch dossier inzien?
Het zorgdossier kan worden ingezien door de deelnemer. Dit is echter alleen mogelijk als de deelnemer twaalf jaar of ouder is. Als de deelnemer zijn/haar dossier wil inzien, moet dit mondeling of schriftelijk worden aangevraagd bij de begeleiders van de Plus Boerderij. De deelnemer krijgt alleen zijn/haar eigen gegevens te zien, zoals de rapportage en gemaakte afspraken.

Inzage medisch dossier familieleden
De familieleden van de deelnemer hebben alleen recht op inzage in het dossier van de deelnemer als de deelnemer hen daartoe schriftelijk heeft gemachtigd. Ouders of wettelijke vertegenwoordigers van kinderen tot twaalf jaar hebben wel recht op inzage in het dossier van hun kind. Is het kind tussen twaalf en zestien jaar oud, dan moet de deelnemer toestemming geven voor inzage door ouders of wettelijke vertegenwoordigers. Partners van een deelnemer en of deelnemer ouder dan 16 jaar oud hebben dus ook geen recht op inzage tenzij de deelnemer zijn/haar partner daartoe schriftelijk heeft gemachtigd.

Gegevens in medisch dossier aanpassen
De deelnemer kan zijn/haar eigen zorgdossier aan laten passen als de gegevens feitelijk onjuist of onvolledig zijn. Meningen en conclusies kunnen niet worden aangepast, ook niet als de deelnemer het met de geschreven mening of conclusie oneens is.


Algemene afspraken (met ‘gevaarlijke’ voorwerpen)

Onder ‘gevaarlijke voorwerpen’ wordt verstaan: alle voorwerpen met een verbrandingsmotor, snoer en/of scherpe delen.

Cliënten die op de Plus Boerderij verblijven, jonger dan 18 jaar, mogen zich niet zelfstandig bezig houden met ‘gevaarlijke’ voorwerpen. Tevens is het volgens de Arbowet voor kinderen onder de 16 jaar verboden om met gevaarlijke apparaten te werken.

Dit houdt op de Plus Boerderij in dat bovenstaande cliënten:

- niet zelfstandig de werkschuur mogen betreden, waar gevaarlijke voorwerpen opgeslagen staan;
- niet zelfstandig zich mogen bezig houden waarop de ‘toegang verboden voor onbevoegden’ (zie figuur P1) markering zich bevindt;
- niet zelfstandig een hooi en/of stro berg mogen beklimmen of zich bevinden op zolders waarmee zij met een ladder om hoog moeten klimmen;
- niet zelfstandig zich met voertuigen met motor mogen bezig houden.

Wanneer je twijfelt of je het wel of niet mag, vraag het dan eerst aan een van je begeleiders voordat je iets zelfstandig onderneemt.

Cliënten die op de Plus Boerderij verblijven, ouder dan 18 jaar, moeten altijd eerst overleggen of zij zich zelfstandig mogen bezighouden met de ‘gevaarlijke’ voorwerpen.

Alle cliënten op de Plus Boerderij kunnen tijdens hun verblijf op de Plus Boerderij wel leren omgaan met de ‘gevaarlijke’ voorwerpen en kunnen dan een certificaat ontvangen dat hij/zij zich toch met dat voorwerp mogen bezig houden. Dit is nog steeds wel in overleg met de medewerkers van de Plus Boerderij.

Kortom er mag nooit gebruik gemaakt worden van gevaarlijke voorwerpen en apparaten zonder eerst met de medewerkers van de Plus Boerderij te overleggen!


Individuele afspraken over ‘gevaarlijke’ voorwerpen

De algemene afspraken rondom de ‘gevaarlijke’ voorwerpen houden in dat alle cliënten eerst moeten vragen of zij zich zelfstandig met de ‘gevaarlijke’ voorwerpen mogen bezig houden. Daarnaast zijn er een aantal ‘gevaarlijke’ voorwerpen verboden voor cliënten jonger dan 18 jaar (zie hiervoor de algemene afspraken).

Per cliënt kan er een leertraject gestart worden om te kijken of die individuele cliënt zich kan bezig houden met een specifiek ‘gevaarlijk’ voorwerp. Dit kan inhouden dat een cliënt leert om zelfstandig een ladder te beklimmen en zo op de hooiberg te komen, of zelfstandig kan omgaan met een hamer en spijkers. Wanneer dit tijdens het leertraject (wat onder begeleiding plaats vindt) goed verloopt, kan de cliënt een certificaat ontvangen. Dit certificaat houdt dan in dat de cliënt zich zelfstandig mag bezig houden met, het op het certificaat genoemde, voorwerp. Het certificaat geeft niet aan dat de cliënt zich zonder te vragen mag bezig houden met dat voorwerp. Het wordt altijd eerst overlegt met een van de medewerkers van de Plus Boerderij.

Wanneer ouders / vertegenwoordigers aangeven bij de intake of verderop tijdens het verblijf / begeleiding van de cliënt dat de cliënt zich met specifieke voorwerpen en/of onderdelen op de boerderij zich niet mag bezig houden wordt dit vastgelegd binnen de afspraken van deze individuele cliënt.


Procedure agressie en ongewenst gedrag

Regels omtrent ongewenst gedrag
Binnen de huisregels van de Plus Boerderij zijn een aantal afspraken gemaakt waar alle cliënten binnen de Plus Boerderij zich aan moeten houden. Daarbij wordt binnen de Plus Boerderij ongewenst gedrag, zoals stelen, agressie, (ongewenste) intimiteiten en strafbare handelingen, niet getolereerd.

Dit betekend het volgende:
1. Wanneer een cliënt zich niet aan de afspraken houdt krijgt hij/zij een waarschuwing en er volgt een gesprek. Dit gesprek vindt plaats met de cliënt en al dan niet met een familielid of begeleider. Mede afhankelijk van de aard van de overtreding wordt bepaald hoe de deelnemer iets kan doen om zijn/ haar gedrag goed te maken. Vervolgens wordt de vervolgprocedure uitgelegd wanneer hij/ zij nogmaals in de fout gaat.

2. Wanneer de deelnemer nogmaals in de fout gaat krijgt hij/ zij een gele kaart. Op deze gele kaart staat de datum en het gepleegde feit vermeld. De familie en begeleiders worden hier mondeling en schriftelijk van op de hoogte gesteld. Nogmaals wordt mede afhankelijk van de aard van de overtreding bepaald hoe de deelnemer iets kan doen om zijn/ haar gedrag goed te maken. Vervolgens wordt de vervolgprocedure uitgelegd wanneer hij/ zij nogmaals in de fout gaat.

3. Als de deelnemer nu nogmaals in de fout gaat, krijgt hij/ zij per direct een rode kaart en kan zijn/haar zorgovereenkomst beëindigd worden.

Wanneer het gaat om een zeer zwaar voorval en/of wanneer een andere persoon zich niet meer veilig voelt in de buurt van de betreffende deelnemer kunnen stappen 1 t/m 3 overgeslagen worden en wordt de overeenkomst per direct beëindigd. Dit laatste wordt bepaald door de medewerkers van de Plus Boerderij.


Klachtenprocedure

De Plus Boerderij is aangesloten bij zorgboeren Noord-Nederland, ook wel Bezinn genoemd. De Plus Boerderij heeft een klachtenreglement die u bij aanvang van de zorg van de zorgboerderij gekregen heeft en die u ook op de website www.plusboerderij.nl kan vinden. Er zijn meerdere mogelijkheden om uw klacht kenbaar te maken. U bent altijd vrij om te kiezen welke mogelijkheid u daarvoor gebruikt.

Stap 1: Bespreekbaar maken met de zorgboerderij, vertrouwenspersoon en/of de klachtenfunctionaris.
✓ U kunt de klacht bespreken met een van de medewerkers van de Plus Boerderij. Het liefst zo snel mogelijk en op een rustig tijdstip.

✓ U kunt een afspraak maken met de managers van de Plus Boerderij om de klacht te bespreken. U kunt dan contact opnemen met de Plus Boerderij en vragen naar Ghislaine Heesen of Kalle Heesen. Zij zijn de managers van het bedrijf en willen graag met u zorgen voor een fijne samenwerking op de Plus Boerderij. Klachten willen zij dan ook graag met u bespreken om samen te kijken of er een oplossing mogelijk is.

✓ U kunt een afspraak maken met een onafhankelijk vertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon is Marian Bouwman en u kunt haar bereiken via m.bouwman20@kpnplanet.nl

✓ Bespreek de klacht met de klachtenfunctionaris van de zorgboerderij. Deze helpt je bij het oplossen van de klacht en kan je ook verder helpen als het informeel oplossen niet lukt. De klachtenfunctionaris is Esther Renshof en u kunt haar bereiken via esther@plusboerderij.nl

✓ U kunt ook contact op nemen met een vertrouwenspersoon van jeugdhulp, zie hiervoor de website: http://www.akj.nl/welkom/ of via telefoonnummer 088 555 1000.

Als u met bovenstaande stappen nog niet afdoende geholpen bent kunt u onderstaande mogelijkheden gebruiken, u mag daarbij stap 2 overslaan en direct overgaan op stap 3 wanneer u dit nodig vindt.

Stap 2: Dien de klacht in bij de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en zorg.
Zie ook:https://www.iar.nl/klachtencommissie/
U kunt ook een brief schrijven naar de landelijke klachtencommissie. Vermeld in de brief:
✓ Uw naam, adres, telefoonnummer en dat van de deelnemer of wettelijk vertegenwoordiger of van diegene die uw helpt bij het maken van de brief;
✓ De naam, adres en telefoonnummer van de zorgboerderij en persoon over wie u een klacht indient;
✓ Een zo uitgebreid mogelijke beschrijving van de gebeurtenis waarover u een klacht heeft;
✓ De reden waarom u hier een klacht over heeft;
✓ Een beschrijving over wat u al heeft ondernomen om tot een oplossing van de klacht te komen;

U kunt dan uw brief sturen naar:
Stichting Geschillen in de Landbouw c.a.
Klachtencommissie Landbouw en Zorg
Postbus 245
6700 AE Wageningen
of email: info@iar.nl

U kunt ook gebruik maken van een formulier dat te vinden is op de website van de klachtencommissie.
De landelijke klachtencommissie gaat de klacht dan onderzoeken. Het kan zijn dat u wordt gebeld of dat de commissie op de zorgboerderij of andere locatie op bezoek komt om meer informatie te vragen aan u en aan de zorgboerderij. Na een paar weken krijgt u bericht van de klachtencommissie. De commissie geeft dan aan of uw klacht terecht is en welke dingen de zorgboerderij en u zouden kunnen verbeteren.

Informatie over de klachtafhandeling kan ook telefonisch worden opgevraagd: 0317-424181.
De behandeling van de klacht door de klachtencommissie brengt voor de klager geen kosten met zich mee.

Stap 3: Maak je geschil aanhangig bij de Geschillencommissie Landbouwzorg
Zie hiervoor: https://www.iar.nl/geschillencommissie-landbouwzorg/
De Geschillencommissie kent een formelere procedure dan de Klachtencommissie. De Geschillencommissie neemt juridisch bindende beslissingen. Bij de Geschillencommissie kunt u bijvoorbeeld ook terecht met financiële claims.

Schrijf een brief of E-mail naar de Geschillencommissie Landbouwzorg. Vermeld in de brief:
✓ Jouw naam, adres, telefoonnummer en dat van je wettelijke vertegenwoordiger of van diegene die je helpt bij het maken van de brief;
✓ De naam, adres en telefoonnummer van de zorgboerderij en de persoon met wie je een geschil hebt;
✓ Een zo’n uitgebreid mogelijke beschrijving van het geschil;
✓ Een beschrijving over wat je al hebt ondernomen om tot een oplossing van het geschil te komen;

Stuur je brief naar:
Stichting Geschillen in de landbouw c.a.
Geschillencommissie Landbouwzorg
Postbus 245
6700 AE Wageningen
of e-mail: info@iar.nl

Je kunt ook gebruik maken van een formulier dat te vinden is op de website van de Geschillencommissie. De geschillencommissie Landbouwzorg gaat het geschil behandelen. Tot de procedure horen in elk geval het vragen van een schriftelijke reactie aan de zorgboer en een zitting, waarbij beide partijen het woord kunnen voeren.
Voordat de geschillencommissie Landbouwzorg je geschil in behandeling kan nemen moet je eerst een depot storten van € 50. Na aanmelding van je geschil krijg je hier meer informatie over. Na een paar weken krijg je bericht van de klachtencommissie. De commissie geeft dan aan wie gelijk heeft in het geschil.

Wilt u meer informatie?
Op www.landbouwzorg.nl staat meer informatie over hoe u een klacht kan oplossen en hoe de landelijke klachtencommissie en de geschillencommissie werken.
Natuurlijk hopen wij dat er zich geen problemen of klachten voordoen, maar mocht dit toch het geval zijn, dan hopen wij dat we dit gezamenlijk met u kunnen oplossen.